Wyszukaj połączenie i kup bilet

Paszport COVID - Co umożliwia paszport covidowy?

Paszport COVID1 lipca 2021 to ważna data dla osób podróżujących, od tego dnia będą dostępne ,,paszporty covidowe’’ umożliwiające łatwe podróżowanie, którego w ostatnim czasie na pewno nam brakuje.

Jak to będzie wyglądać w praktyce?

Unijne cyfrowe zaświadczenia covidowe będą dostępne w trzech opcjach: certyfikat informujący o zaszczepieniu pasażera, drugą opcją będzie potwierdzenie wykonania testu (oraz opis wyniku), a także świadectwo wyzdrowienia. Zaświadczenie będzie dostępne w formie papierowej, ale również w wygodnym, cyfrowym formacie w postaci kodu QR.

Gdzie będziemy mogli uzyskać wyżej wspomniane zaświadczenia?

W przygotowanych do tego placówkach - szpitalach, centra szczepień, czy laboratoriach wykonujących testy.

W aplikacji mObywatel osoby, które mają już za sobą pełny cykl szczepień przeciw wirusowi SARS-Cov-2, mogą okazać zaświadczenie o szczepieniu, zawierające kod QRW.

W przypadku zainteresowania wydaniem dokumentu papierowego można się zgłosić do jednego z punktów, wypełnić wniosek i odebrać go w tym samym miejscu. Co ważne, na granicach państw weryfikowana będzie jedynie autentyczność oraz ważność zaświadczeni, wszelkie szczegóły zostają do dyspozycji państwa wydającego zaświadczenie.

W chwili obecnej funkcjonowanie systemu paszportowego jest sztucznie testowane w kilkunastu krajach. Testy obejmują sprawdzanie zdolności państw do łączenia się z portalem unijnym, a także wszystkie technicznie aspekty.
Dużym ułatwieniem będą niemałe dofinansowania, które pomogą krajom członkowskim wdrożyć się w system i w niewielkim czasie realizować wydawanie dokumentów.

Pamiętaj, że

  • Kod QR z potwierdzeniem wystawiany jest po otrzymaniu pełnej dawki szczepienia.
  • Kod jest dostępny po wprowadzeniu informacji do systemu P1 przez pracowników przychodni, w której Cię zaszczepiono.
  • Przed dodaniem kodu do aplikacji mObywatel upewnij się, że informacja o Twoim szczepieniu została wprowadzona do Internetowego Konta Pacjenta.
  • W przypadku wątpliwości lub pytań zadzwoń pod numer 19 457 lub wyślij maila na adres ikp-pomoc@cez.gov.pl